woensdag 17 april 2013

Hallo allemaal!

We hebben opnieuw heel wat beleefd en ontdekt in onze klas. Benieuwd? Zie hier een overzichtje.

Dinsdag 16 april:

Na het onthaal vertrokken we naar de zaal. Wauw, wat is dat? 2 biggen kwamen op bezoek in onze klas!











Natuurlijk waren de kinderen erg onder de indruk. Zulke kleine biggen zie je niet vaak. We moesten erg stil zijn zodat we hen niet bang zouden maken, ze waren echter nog maar een weekje oud. Samen bekeken we de biggen eens van dichterbij. Hoe ziet hij er uit? Hoeveel poten heeft hij? Heeft hij een staart? Na een halfuurtje vertrokken de biggen terug naar hun mama. 

Na de speeltijd maakten de kinderen aan de hand van een stappenplan een tekening van een varken. Door de waarneming weten ze nu hoe een big/varken er precies uitziet. Enkele kinderen maakten de tekening op een blad papier, andere kinderen op het krijtbord. 

Je kon er ook voor kiezen om een tekening van een varken in te kleuren. 

Voor de jongere kleuters was dit zonder legende en voor de oudere kleuters
was dit met legende. Op de tekening staan er in de verschillende stukjes een symbool. Elk symbool heeft zijn eigen kleur. Zo wisten de kinderen welke stukjes in welk kleur gekleurd moesten worden. 






Op het einde van de voormiddag zongen we ook nog een nieuw liedje. Een liedje over de verschillende dieren van op de boerderij. Met ondersteuning van foto's, die we aan het magneetbord hebben opgehangen, kon iedereen al vlot mee zingen. Goed gedaan!

In de namiddag was het vrije spel. Dat wil zeggen dat de kinderen volledig vrij zijn om te kiezen wat en waar ze spelen. De boerderijhoek is een super populair hoekje. Iedereen wil er spelen. Door een blad op te hangen met hun symbooltjes (en deze in te kleuren wanneer je er speelt), hebben we een duidelijk overzicht wie er al in de themahoek is geweest. Iedereen komt sowieso minstens 1x aan bod! 










Bedankt om zo massaal knuffels mee te geven naar de klas. Het zorgt voor nog meer spelplezier in de themahoek! 



Woensdag 17 april:

Na het onthaal leerden we over de melk. Natuurlijk wisten wij al allemaal dat
de melk van de koe komt maar wanneer heeft de koe melk? Waaruit komt de melk? En hoeveel? En hoe komt de melk van de koe in ons glas? Aan de hand van foto's ontdekten we de verschillende stappen. Achteraf was het aan de kinderen om de foto's opnieuw in de juiste volgorde te leggen.

Als afsluiter bekeken we ook nog een filmpje. Daarop was het volledige proces duidelijk te zien. 
Tijd om te spelen en te werken in de verschillende hoekjes. Vandaag mochten de kleuters knutselen. Je kon kiezen tussen twee mogelijkheden: een boerensjaaltje of een dierenboek. Vandaag gingen de kinderen die kozen voor het boerensjaaltje aan de slag. Opnieuw was er een gradatie voor de verschillende leeftijden. De jongere kleuters stempelden willekeurig vormen op hun sjaaltje. De oudere kleuters maakten eerst een patroon op papier die ze achteraf op hun sjaaltje stempelden. 


Andere kinderen kleurden de tekening van gisteren en nog anderen speelden met de boerderijdieren. Ook de maïsbak blijft erg in trek. 

Op het einde van de dag leerden we ook nog een versje. De prenten  van het versje werden bij de prenten van het liedje gehangen. Zo hebben we een duidelijk overzicht!

En zo was de woensdag ook alweer voorbij! 

Voor meer foto's:

Tot snel!
Juf Delphine 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten