zaterdag 20 april 2013

Dag iedereen!

Ook de derde stageweek zit er al reeds op. Ik weet dat ik het al vaak heb gezegd, maar de tijd vliegt echt voorbij.

Deze week deden we nog heel erg veel leuke dingen!

Donderdag 18 april:

We startten met het ontdekken van verschillende zuivelproducten. Op deze manier kwamen de kinderen te weten dat er met melk heel wat voedingswaren worden gemaakt. We bekeken ook een filmpje waarin te zien was hoe kaas precies wordt gemaakt. Natuurlijk mochten we achteraf allemaal even proeven van kaas! Hmm, dat was lekker! 





Tijd om naar de turnzaal te vertrekken! Ook daar stond alles in het teken van ons thema 'De boerderij'. We gingen eerst naar buiten om ons op te warmen. Op het grasveld speelden we in de zon enkele spelletjes. Daarna gingen we naar binnen waar we verder turnden. Zo waren alle kinderen koeien met een lange staart in hun broek. Maar oei! Daar was een diefje, die alle staarten probeerde af te nemen! We moesten dus heel erg veel lopen om ervoor te zorgen dat hij onze staart niet kon afnemen!


Terug in de klas speelden en werkten we in de hoekjes. Enkele kinderen kozen er voor om samen met mij een varken te vouwen. Ze keken naar de foto's om zo te weten te komen hoe en waar ze moesten plooien. 
Andere kinderen maakten de puzzels die ik zelf heb gemaakt rond het thema. Wel 15 verschillende puzzels met veel variatie en gradatie, zodat elke kleuter de puzzel op zijn niveau kon maken. 

Bij de maïsbak maakten enkele kinderen een opdrachtenfiche. Ze moesten te weten komen welk potje, gevuld met maïs het zwaarst was. Dit deden ze door eerst te wegen met de handen. Rond het potje die het zwaarst was, trok men een cirkel. Daarna zetten we de potjes in de weegschaal. Op deze manier controleerden de kinderen zelf of ze wel het zwaarste potje hadden aangeduid.


Ook in de namiddag speelden we samen met dit materiaal.

Vrijdag 19 april:

Het hoogtepunt van de week! Vandaag vertrokken we naar de boerderij. De kinderen hadden er zo erg naar uitgekeken. Met onze laarzen aan waren we helemaal klaar om te vertrekken! Gelukkig duurde de autorit niet lang want de vriendjes uit onze klas waren heel ongeduldig!

Aangekomen op de boerderij gingen we eerst naar de varkens kijken. Maar oh, deze varkens waren wel veel groter dan deze die we in de klas hadden gezien. En lawaai dat die varkens samen kunnen maken! Knor knor knor!
Van de varkens gingen we naar de koeien. Er waren veel koeien die allemaal in de stal zaten. Enkele koeien zaten apart. Deze koeien zouden binnenkort een kalfje krijgen. We hadden ook heel erg veel geluk, tijdens de nacht was er een koe bevallen. Het kalfje was nog maar enkele uren oud. We hebben zelfs zijn eerste stapjes gezien! 

Daarna vertrokken we naar de tractors. Wauw, wat waren die groot zeg! Natuurlijk mochten alle kleuters even plaatsnemen in de tractor van de boer. 
Op het einde kregen we van de boer nog allemaal een lekker koekje. Dankjewel, lieve boer! Het bezoek was dan ook meer dan geslaagd. De kinderen hebben er zichtbaar van genoten.

Op de terugweg naar school stopten we nog even bij mij thuis. We mochten er de schapen wat brood geven en de hond even aaien. Zo hebben we nog meer dieren van op de boerderij ontdekt!
Terug in de klas mochten we nog wat spelen en werken. Vandaag maakten enkele kinderen een koe door opnieuw aan de hand van een stappenplan te ontdekken hoe en waar ze moesten vouwen. Andere kinderen speelden met het materiaal die ik gisteren had voorgesteld en aangeboden.


In de namiddag keken we samen nog naar een poppenkastverhaal over de koe Bella en Vicky het varken. Bella wou geen vriendje zijn met het varken omdat ze de hele tijd knorde! Tot de koe plots zelf ontdekte dat ze niet kon loeien. Dan wou ze plots toch vriend worden met het varken.. Iedereen kan dus vrienden zijn, ook al ben je wat anders dan de ander. Maar .. Iedereen is uniek en dat is net goed!

Op het einde van de dag gingen we turnen. Een omloop stond klaar, waar de kinderen naar hartenlust zich konden uitleven. 

En zo was de voorlaatste stageweek ook al voorbij. Ik zal er alles aan doen om ook de laatste week fantastisch te maken!

Voor meer foto's:

Groetjes
Juf Delphine

woensdag 17 april 2013

Hallo allemaal!

We hebben opnieuw heel wat beleefd en ontdekt in onze klas. Benieuwd? Zie hier een overzichtje.

Dinsdag 16 april:

Na het onthaal vertrokken we naar de zaal. Wauw, wat is dat? 2 biggen kwamen op bezoek in onze klas!











Natuurlijk waren de kinderen erg onder de indruk. Zulke kleine biggen zie je niet vaak. We moesten erg stil zijn zodat we hen niet bang zouden maken, ze waren echter nog maar een weekje oud. Samen bekeken we de biggen eens van dichterbij. Hoe ziet hij er uit? Hoeveel poten heeft hij? Heeft hij een staart? Na een halfuurtje vertrokken de biggen terug naar hun mama. 

Na de speeltijd maakten de kinderen aan de hand van een stappenplan een tekening van een varken. Door de waarneming weten ze nu hoe een big/varken er precies uitziet. Enkele kinderen maakten de tekening op een blad papier, andere kinderen op het krijtbord. 

Je kon er ook voor kiezen om een tekening van een varken in te kleuren. 

Voor de jongere kleuters was dit zonder legende en voor de oudere kleuters
was dit met legende. Op de tekening staan er in de verschillende stukjes een symbool. Elk symbool heeft zijn eigen kleur. Zo wisten de kinderen welke stukjes in welk kleur gekleurd moesten worden. 






Op het einde van de voormiddag zongen we ook nog een nieuw liedje. Een liedje over de verschillende dieren van op de boerderij. Met ondersteuning van foto's, die we aan het magneetbord hebben opgehangen, kon iedereen al vlot mee zingen. Goed gedaan!

In de namiddag was het vrije spel. Dat wil zeggen dat de kinderen volledig vrij zijn om te kiezen wat en waar ze spelen. De boerderijhoek is een super populair hoekje. Iedereen wil er spelen. Door een blad op te hangen met hun symbooltjes (en deze in te kleuren wanneer je er speelt), hebben we een duidelijk overzicht wie er al in de themahoek is geweest. Iedereen komt sowieso minstens 1x aan bod! 










Bedankt om zo massaal knuffels mee te geven naar de klas. Het zorgt voor nog meer spelplezier in de themahoek! 



Woensdag 17 april:

Na het onthaal leerden we over de melk. Natuurlijk wisten wij al allemaal dat
de melk van de koe komt maar wanneer heeft de koe melk? Waaruit komt de melk? En hoeveel? En hoe komt de melk van de koe in ons glas? Aan de hand van foto's ontdekten we de verschillende stappen. Achteraf was het aan de kinderen om de foto's opnieuw in de juiste volgorde te leggen.

Als afsluiter bekeken we ook nog een filmpje. Daarop was het volledige proces duidelijk te zien. 
Tijd om te spelen en te werken in de verschillende hoekjes. Vandaag mochten de kleuters knutselen. Je kon kiezen tussen twee mogelijkheden: een boerensjaaltje of een dierenboek. Vandaag gingen de kinderen die kozen voor het boerensjaaltje aan de slag. Opnieuw was er een gradatie voor de verschillende leeftijden. De jongere kleuters stempelden willekeurig vormen op hun sjaaltje. De oudere kleuters maakten eerst een patroon op papier die ze achteraf op hun sjaaltje stempelden. 


Andere kinderen kleurden de tekening van gisteren en nog anderen speelden met de boerderijdieren. Ook de maïsbak blijft erg in trek. 

Op het einde van de dag leerden we ook nog een versje. De prenten  van het versje werden bij de prenten van het liedje gehangen. Zo hebben we een duidelijk overzicht!

En zo was de woensdag ook alweer voorbij! 

Voor meer foto's:

Tot snel!
Juf Delphine 


maandag 15 april 2013

Dag beste ouders!

Vandaag gingen we opnieuw van start. De vakantie is voorbij maar we leren en werken rond een fantastisch nieuw thema: 'De boerderij'! 

Maandag 15 april

We startten met het verwelkomen van 6 nieuwe kleuters! Zij komen van de klas van juf Mieke. 4 vriendjes van onze klas zijn naar de klas van juf Nele en juf Marleen. Wat leuk, nieuwe speelkameraadjes! 

Ik stapte vandaag de klas binnen als een echte boerin. De kinderen keken met grote ogen! Natuurlijk hadden ze meteen door dat het nieuwe thema de boerderij is. Samen ontdekten we welke kleren een boer en een boerin precies dragen. Ook in onze nieuwe themahoek kunnen de kinderen zich verkleden als een echte boer of boerin!

In de nieuwe themahoek is natuurlijk nog veel meer te beleven. Zo kun je er een koe melken, met de speelgoeddieren spelen, het land bewerken, omheiningen voor de dieren maken, ... Met de knuffeldieren die u mag meegeven met uw kleuter, kunnen ze deze dieren in de themahoek verzorgen. 

Tijdens het spelen en werken in de deelgroepen zat ik ook nog met enkele kleuters samen. Daar bekeken we de verschillende dieren van de boerderij. Ik had ook verschillende potjes meegebracht. In deze potten zat er diereneten. Zo zagen we dat een varken helemaal andere dingen eet dan een paard en dat een koe niet hetzelfde eet als een schaap. 
Er is niet alleen een nieuwe themahoek, ook de zandbak heeft plaatsgemaakt voor iets nieuw: de maïsbak. Een bak volledig vol met maïs waar de kinderen naar hartenlust potjes, zakjes, flessen, ... kunnen vullen. Deze maïsbak blijft een weekje bij ons in de klas. Volgende week is het tijd voor nog iets nieuw!
Andere kindjes maakten vandaag een werkblaadje. Op het blad staan verschillende dieren door elkaar. Maar... Niet alle diertjes die op het blad staan, leven op de boerderij. Aan de kinderen om de dieren die wel op de boerderij leven, in te kleuren. Niet makkelijk, maar het lukte! 



We luisterden ook naar een nieuw verhaal over Juliette. Kennen jullie Juliette nog niet? Wel, zij is een meisje die even oud is als uw zoon/dochter en zij beleeft verschillende avonturen rond het thema 'De boerderij'. Zo werd er vandaag een lammetje bij haar geboren.

Ook het verhaal van 'De Zaaier' kwam vandaag aan bod. We hoorden hoe de zaadjes die niet in de aarde vielen, niet groeiden. En dat een zaadje meer nodig heeft dan alleen goede aarde. 

We beluisterden het verhaal op een nieuwe manier, via een 'Kamishibai'. Een kamishibai is een Japans vertelkastje waar A3 prenten achterin zitten. Na een deel wordt de prent weggeschoven en komt de volgende prent tevoorschijn. 








PS: De kleuters zijn echte opruimers! Natuurlijk vloog de maïs wat in het rond maar de kinderen ruimden achteraf alles flink op, door met stoffer en blik aan de slag te gaan. Goed zo!


Op naar de volgende, hopelijk even leuke, dagen! 

Voor meer foto's van vandaag:


Groetjes
Juf Delphine